Wednesday, August 14, 2019

Inspirerad av järnåldern

Jag älskar järnåldern och särskilt vikingatiden. Jag gillar formspråket, hantverken och naturligtvis all mystik. Man vill ofta bli en del av det man fascineras av. När man hör bra musik vill man blanda sig med den genom att dansa, stampa takten eller sjunga med. Man vävs samman med musiken. Det gäller även i andra sammanhang. Redan som barn var jag fascinerad av historia och människorna som levt före oss. Jag ville komma dem nära, förstå dem, hitta spår efter dem. Jag blev arkeolog för att förstå hur jag skulle kunna närma mig de som inte längre finns.



När jag har tid över ristar jag järnåldersinspirerade drakslingor på drivved och målar med kalkfärg. Vi är så vana vid att se runor i rött, vilket antagligen är vetenskapligt korrekt. Men vi vet ju inte hur alla runor som ristades i trä såg ut. Jag föreställer mig att man satte färg på saker och ting- utifrån tycke och smak, precis som vi gör idag. 
Brädorna går givetvis att köpa och jag ristar även runor på beställning- till födelsedagar, dop, bröllop...    
Vackra och mystiska var man än placerar dem- utomhus eller inomhus.
Drakslinga på drivved. Ristad och sedan målad med kalkfärg.
   

No comments:

Post a Comment

Har inte tid...

Hinner inte skriva särskilt mycket just nu. Det enda jag gör är att packa och skruva ner hyllor. Det är nästan tre veckor tills det är dags ...